torsdag 31 mars 2016

"När jag var liten var det alltid snö på vintern"

SMHI:s öppna data är faktiskt en fantastisk guldgruva för den inbitna statistiknörden. Inte minst ger den möjlighet att besvara den kanske viktigaste frågan av alla: var det verkligen mer snö när jag var liten? I följande Tableau-diagram har jag tagit fram snödjupsdata per vintermånad från ett antal mätstationer runt om i landet, ända från 1950 (!). Det finns en hel del luckor i materialet, så det krävdes lite pusslande för att få ihop någorlunda heltäckande tidsserier för varje landsända. Genom att utgå från användarens födelseår, kan man lätt omvandla data till att visualiseras för varje vinter från den första till elvaårsåldern. Upp till bevis! Var din barndoms vintrar ständigt fyllda av gnistrande snötäcken eller var det kanske ändå så att det förekom en och annan grönslaskig halvårslång höst även då?
 

2 kommentarer:

  1. Kul grej - tack för detta! En liten tanke bara: mätstationerna Växjö och Horda används för "norra Götaland" och Erikstad/Bäckefors för "västra Svealand". Det är ju långt ifrån korrekt, så det är kanske läge att uppdatera?

    SvaraRadera
  2. Hej! Som jag svarade på facebook - det här är mest en kul grej och jag utgår från de data som finns tillgängliga. Det är inte många mätstationer som har data ända bak från 1950, så vill man ha en någorlunda geografisk spridning så får det bli lite approximeringar. Erikstad/Bäckefors ligger tillräckligt nära västra Svealand för att det ska funka och om Växjö ligger i norra eller södra Götaland blir väl mest en definitionsfråga... :)

    SvaraRadera